Od 1.1. 2024 se zvýšil poměr bioetanolu v palivech “Natural” až k poměru 10 % - proto označení E10 zbylých 90 % je benzín. V předešlých letech byl tento poměr až 5% - E5.
Všechny stroje vyrobené po roce 2000 jsou na takové palivo přizpůsobené.
Záhada je spíše s dobou spotřeby a skladováním, jelikož je bioetanol Hygroskopický, čili dokáže vázat na sebe vodu z povětří a proto palivo může degradovat a tvořit usazeniny, které zanášejí karburátory, filtry a následně kompletní palivový systém. Nepomůže ani protřepání kanystru, tyto složky se nespojí, nerozředí, nepromíchají.
- Provozování
Z důvodu menší energetického výkonu tohoto paliva lze očekávat zvýšení spotřeby motoru a zvýšení teploty motoru - proto doporučujeme častější kontroly filtrů, dělání přestávek a lepší rozvržení práce, zvláště při teplotách vyšších než 20°C.
- Skladování
Právě z důvodu vázání vody palivem nedoporučujeme skladování delší než 30 dnů jak v kanystrech, tak i ve strojích. Tankujte benzín pouze do nádob k tomu určených s fungujícími uzávěry. Lépe je skladovat plnou nádobu, na místě kde se příliš nemění teploty. Tankujte menší množství, které zvládnete spotřebovat. Tyto instrukce platí i pro dvoutaktní stroje, čili pro benzíny míchané s olejem.
- Je i jiné řešení?
řešení je několik. Z dlouhodobého používání ( v naší firmě od r. 2019) používáme pro zazimování strojů (tzn. s předpokladem nepoužívání cca 6 měsíců) alkylátové palivo Aspen, které ve funkčním stavu vydrží až dva roky. Toto palivo existuje ve variantách pro 2-taktní i 4-taktní stroje. O jeho použití informujeme v dřívějším článku “máme řešení pro ucpané karburátory”. Zatím je to nejspolehlivější varianta, zvláště pro chataře, hasiče, provozovatele elektrocentrál, benzínových čerpadel vody, Vari systémů a bubnových sekaček.
Méně spolehlivou variantou, přesto lepší než původní je čerpání 100 oktanových benzínů, které nemají biosložku variantou biolihu jak tomu je u BA 95, ale jejich biosložku tvoří ethyl-terc-butyl-ether, nemá hygroskopické vlastnosti.
Na škodu není ani využívání stabilizátorů paliva, které nezlepšují vlastnosti starého paliva ale snaží se jej zakonzervovat.
Využívejte palivové uzávěry, je-li takovou funkcí stroj opatřen. V tom případě po zavření nechte stroj dojet na to že mu došlo i palivo v karburátoru.